بهترین میزان مصرف عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم در کشت هیدروپونیک توت‌فرنگی

نوع مقاله : علمی_ترویجی

نویسندگان

1 استادیار بخش تحقیقات خاک و آب، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اصفهان، ایران

2 محقق بخش تحقیقات خاک و آب، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اصفهان.

چکیده

موفقیت یا شکست در پروژه کشت هیدروپونیک اساساً بستگی به برنامه صحیح مدیریت محلول غذایی آن دارد. برای تعیین بهترین سطوح مصرف عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم در محلول غذایی کشت هیدروپونیک گیاه توت‌فرنگی، آزمایش گلخانه-ای بر روی گیاه توت‌فرنگی رقم سلوا در بستر حاوی مخلوط کوکوپیت و پرلیت (به ترتیب به نسبت 70 و 30 درصد) اجرا گردید. فاکتورهای موردمطالعه شامل عناصر نیتروژن در سه سطح 100، 130 و 160 میلی‌گرم در لیتر از منبع نیترات، فسفر در سه سطح 50، 75 و 100 میلی‌گرم در لیتر از منبع پتاسیم دی هیدروژن فسفات و پتاسیم در سه سطح 190،160 و 220 میلی‌گرم در لیتر از منبع سولفات پتاسیم بودند. نتایج نشان داد که محلول غذایی دارای 130میلی‌گرم در لیتر نیتروژن، 100 میلی‌گرم در لیتر فسفر و 160میلی‌گرم بر لیتر پتاسیم، محلول حاوی 130میلی‌گرم در لیتر نیتروژن، 75 میلی‌گرم در لیتر فسفر و 190میلی‌گرم بر لیتر پتاسیم و محلول دارای 130میلی‌گرم در لیتر نیتروژن، 50 میلی‌گرم در لیتر فسفر و 220 میلی-گرم بر لیتر پتاسیم بیشترین تاثیر را بر بهبود عملکرد و شاخص‌های رشد گیاه دارند. به‌طورکلی محلول غذایی حاوی ۱3۰ میلی‌گرم در لیتر نیتروژن، 160 میلی‌گرم در لیتر پتاسیم و 100 میلی‌گرم در لیتر فسفر به دلیل تولید توت‌فرنگی با صفات کمی و کیفی مطلوب و نیز به دلیل پایین‌تر بودن سطح عناصر غذایی و ایجاد شوری کمتری در محیط کشت، قابل توصیه است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات